Adwokat o stosowaniu tymczasowego aresztowania....

Adwokat o stosowaniu tymczasowego aresztowania....

Adwokat o stosowaniu tymczasowego aresztowaniu w postępowaniu którego podstawą jest Europejski Nakaz Aresztowania (ENA)

Zgodnie z Art.  607k Kodeksu Postępowania Karnego :

§  1.   Przekazanie z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby ściganej europejskim nakazem aresztowania, zwanym w niniejszym rozdziale "nakazem europejskim", następuje w celu przeprowadzenia przeciwko niej, na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, postępowania karnego lub wykonania orzeczonej kary pozbawienia wolności albo innego środka polegającego na pozbawieniu wolności.

§  2.   W razie otrzymania nakazu europejskiego prokurator przesłuchuje osobę, której nakaz dotyczy, informując ją o treści nakazu europejskiego oraz o możliwości wyrażenia zgody na przekazanie lub zgody na niestosowanie przepisu art. 607e § 1, po czym wnosi sprawę do właściwego miejscowo sądu okręgowego.

§  2a. Zatrzymanie osoby ściganej nakazem europejskim może nastąpić także na podstawie wpisu do Systemu Informacyjnego Schengen lub do bazy danych Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej. Przepisy art. 244-246 i art. 248 stosuje się.

§  3. Na wniosek prokuratora sąd okręgowy może zastosować tymczasowe aresztowanie, oznaczając jego termin na czas niezbędny do przekazania osoby ściganej. Łączny okres stosowania tymczasowego aresztowania nie może przekroczyć 100 dni. Samoistną podstawą zastosowania tymczasowego aresztowania jest istnienie wydanego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej prawomocnego wyroku skazującego lub innej decyzji stanowiącej podstawę pozbawienia wolności osoby ściganej.

§  3a. Przed wpłynięciem nakazu europejskiego sąd może zastosować wobec osoby ściganej tymczasowe aresztowanie na czas nie dłuższy niż 7 dni, jeżeli zwraca się o to właściwy organ sądowy, który wydał nakaz europejski, poprzez wprowadzenie wpisu do Systemu Informacyjnego Schengen lub do bazy danych Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej, stanowiącego zapewnienie, że wobec osoby ściganej zapadł prawomocny wyrok skazujący lub wydano inną decyzję będącą podstawą pozbawienia wolności.

§  4.   Jeżeli odrębne przepisy prawa polskiego stanowią, że ściganie osoby, wobec której wydano nakaz europejski, jest uzależnione od zezwolenia właściwej władzy, przed skierowaniem sprawy do sądu stosuje się przepis art. 13.

§  5.   Jeżeli jednocześnie z wydaniem nakazu europejskiego państwo członkowskie Unii Europejskiej zwróciło się o dokonanie przesłuchania osoby ściganej, osobę taką należy przesłuchać przed rozpoznaniem nakazu. Przesłuchanie odbywa się w obecności osoby wskazanej w nakazie europejskim. Przepis art. 588 § 4 stosuje się odpowiednio.

 

             Procedura przekazania z Polski osoby ściganej ENA rozpoczyna się od jej zatrzymania.

I.                     Tymczasowe aresztowanie przed przesłaniem ENA.

  Jeszcze zanim wpłynie ENA Sąd Okręgowy może zastosować wobec osoby ściganej tymczasowe aresztowanie na czas nie dłuższy niż 7 dni, jeżeli zwraca się o to właściwy organ sądowy, który wydał nakaz europejski, zapewniając przy tym, że wobec osoby ściganej zapadł prawomocny wyrok skazujący lub wydano inną decyzję będącą podstawą pozbawienia wolności (zob. przepis art. 607k § 3a k.p.k.). Stwarza on podstawę do zastosowania tymczasowego aresztowania na najwcześniejszym etapie postępowania w przedmiocie wykonania nakazu europejskiego, kiedy doszło do zatrzymania osoby ściganej na podstawie wpisu w SIS (Systemie Informacyjnym Schengen), natomiast organ państwa wydania nakazu europejskiego nie przekazał jeszcze prokuratorowi tego nakazu. Przyjąć przy tym należy, że tymczasowe aresztowanie na podstawie ww. art. 607k § 3a k.p.k. sąd okręgowy stosuje na wniosek prokuratora. Gdy okres 7 dni upłynie, a organ sądowy, który wydał nakaz europejski, nie przedstawi jego oryginału - tymczasowe aresztowanie ustaje.

II.                   Podstawy wydania osoby na podstawie ENA

Zgodnie art. 607 k przekazanie osoby ściganej ENA z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może nastąpić w celu:

– przeprowadzenia przeciwko niej, na terytorium innego państwa członkowskiego UE, postępowania karnego lub

– wykonania orzeczonej kary pozbawienia wolności albo innego środka polegającego na pozbawieniu wolności

Są to tzw. Podstawy pierwotne. Podstawą  właściwą (tzw. wtórną) jest otrzymanie ww. nakazu europejskiego.

III.                 Otrzymanie ENA – organy uprawnione

Organ polski (tj. prokurator) otrzymuje bezpośrednio od organu sądowego państwa UE europejski nakaz aresztowania. Organami właściwymi do przyjmowania nakazów wydanych przez organy innych państw UE są właściwe miejscowo prokuratury okręgowe zgodnie z § 293 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 kwietnia 2016 roku - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury Dz. U. z 2017 r. poz. 1206)

IV.                 Przesłuchanie osoby ściganej ENA

Zgodnie z § 1 art. 607k kpk osoba zatrzymana powinna zostać przesłuchana przez Prokuratora, który powinien poinformować ją o treści ENA o możliwości wyrażenia zgody na przekazanie lub zgody na niestosowanie  art. 607e § 1 kpk (który stanowi o tym, że ściganie osoby przekazanej w wykonaniu nakazu, nie można ścigać za inne przestępstwa niż te, które stanowiły podstawę przekazania, ani wykonać orzeczonych wobec niej za te przestępstwa kar pozbawienia wolności albo innych środków polegających na pozbawieniu wolności)

             Wiążące jest oświadczenie osoby ściganej na przekazanie lub niekorzystanie z zasady specjalności złożone w postępowaniu przed sądem, a nie przed prokuratorem. W doktrynie ugruntowany został pogląd, że przesłuchanie jest warunkiem koniecznym do wykonania procedury Wydania osoby ściganej.  

             Następnie Prokurator wnosi sprawę do właściwego miejscowo Sądu Okręgowego.

V.                  Przekazanie wniosku do Sądu

Przekazując sprawę do sądu okręgowego, prokurator powinien sformułować wniosek wraz ze swoim stanowiskiem w kwestii wykonania nakazu europejskiego. Przesłanie wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej europejskiego nakazu aresztowania przez dowolne bezpieczne środki transmisji zapewniające zachowanie zapisu pisemnego w sposób pozwalający wykonującemu nakaz organowi sądowemu na stwierdzenie jego autentyczności jest wystarczające do przeprowadzenia procedury przekazania osoby ściganej. Jeżeli osoba ścigana została zatrzymana w oparciu o wpis w SIS (Systemie Informacyjnym Schengen), prokurator powinien natychmiast wystąpić do organu, który wydał nakaz europejski, o jego nadesłanie. Zgodnie z § 295 Regulaminu urzędowania powszechnych jednostek prokuratury z dnia 7 kwietnia 2016 roku (Dz. U. z 2017 r. poz. 1206) Prokuraturę Krajową należy informować o niedotrzymaniu terminów przesłania wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej europejskiego nakazu aresztowania przez dowolne bezpieczne środki transmisji zapewniające zachowanie zapisu pisemnego w sposób pozwalający wykonującemu nakaz organowi sądowemu na stwierdzenie jego autentyczności jest wystarczające do przeprowadzenia procedury przekazania osoby ściganej. Jeżeli osoba ścigana została zatrzymana w oparciu o wpis w SIS (Systemie Informacyjnym Schengen), prokurator powinien natychmiast wystąpić do organu, który wydał nakaz europejski, o jego nadesłanie.

Zgodnie z § 295 Regulaminu urzędowania powszechnych jednostek prokuratury Prokuraturę Krajową należy poinformować o niedotrzymaniu terminów wydania postanowienia w przedmiocie przekazania osoby ściganej, określonych w art. 607m k.p.k., oraz o wystąpieniu przeszkód w jej przekazaniu, o których mowa w art. 607n § 2 k.p.k.

 

VI.                 Wniosek o zastosowanie TA

Na wniosek prokuratora sąd okręgowy - o ile to konieczne - może zastosować tymczasowe aresztowanie. Wniosek taki powinien zostać skierowany do sądu okręgowego łącznie z wnioskiem w przedmiocie wykonania nakazu europejskiego. Posiedzenie w sprawie tymczasowego aresztowania może być połączone z orzekaniem w przedmiocie przekazania. Jeżeli jednak orzekanie co do przekazania łącznie z tymczasowym aresztowaniem byłoby utrudnione (np. z uwagi na brak pełnej dokumentacji pozwalającej na rozstrzygnięcie kwestii nakazu europejskiego), należy najpierw wyznaczyć posiedzenie poświęcone wyłącznie rozstrzygnięciu wniosku prokuratora o zastosowanie tymczasowego aresztowania, a następnie kolejne w przedmiocie przekazania. Na podstawie przepisu art. 607k § 3 k.p.k., po rozpatrzeniu wniosku prokuratora, sąd okręgowy może zastosować tymczasowe aresztowanie, oznaczając jego termin na czas niezbędny do przekazania osoby ściganej - z tym że łączny okres stosowania tymczasowego aresztowania nie może przekroczyć 100 dni. Ten sam przepis stanowi, że tzw. samoistną podstawą zastosowania tymczasowego aresztowania jest istnienie wydanego w innym państwie UE prawomocnego wyroku skazującego lub innej decyzji stanowiącej podstawę pozbawienia wolności osoby ściganej. Ta odrębna i szczególna podstawa ma zastosowanie również w odniesieniu do pozostałych środków zapobiegawczych. Oczywiście zasadą powinno być przy tym, że stosowanie tymczasowego aresztowania następuje tylko wtedy gdy jest to niezbędne.

VII.               Posiedzenie Sądu Okręgowego w sprawie nakazu europejskiego

Kompetentnym do orzekania w sprawie wykonania nakazu europejskiego jest właściwy miejscowo sąd okręgowy (art. 607k § 2 k.p.k.). Będzie to sąd okręgowy właściwy do rozpoznania sprawy o przestępstwo, którego dotyczy nakaz europejski (zob. art. 31–32 k.p.k.). Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z przepisem art. 607 zc k.p.k., jeżeli sąd, do którego został skierowany nakaz europejski, nie jest właściwy do nadania mu biegu, przekazuje go właściwemu organowi sądowemu i powiadamia o tym organ sądowy, który go wydał. Przepis art. 607 zc k.p.k. dotyczy zarówno właściwości funkcjonalnej, jak i miejscowej sądu i implementuje on uregulowanie zawarte w art. 10 ust. 6 decyzji ramowej o europejskim nakazie aresztowania. Jak się słusznie zauważa art. 607 zc k.p.k. stanowi lex specialis względem art. 35 § 1 k.p.k. i w zasadzie jest zbędny. Oczywiście sąd z urzędu bada swoją właściwość i gdy stwierdzi jej brak, to wydaje postanowienie, w którym stwierdza swoją niewłaściwość do rozpoznania nakazu europejskiego i przekazuje sprawę właściwemu sądowi okręgowemu. Sąd orzeka w tej kwestii na posiedzeniu w składzie określonym w art. 30 § 1 k.p.k.; strony i ich przedstawiciele mogą wziąć udział w posiedzeniu na zasadach określonych w art. 96 § 2 k.p.k.; na postanowienie to zażalenia nie służy. Po uprawomocnieniu się postanowienia sąd powiadamia organ sądowy, który wydał nakaz europejski, o przekazaniu go do rozpoznania innemu sądowi okręgowemu.


Zapraszamy jeszcze do artykułu ,,Obrońca wyjaśnia jakie czynności dodatkowe są podejmowane w sprawie dotyczącej ENA"

link https://sprawykarne.wroclaw.pl/aktualnosci/obronca-wyjasnia-jakie-czynnosci-dodatkowe-sa-podejmowane-w-sprawie-dotyczacej-ena